Preskočite na glavni sadržaj

Što zanima kandidate?

Ovlašteni predlagatelji lista za izbor zastupnika u Hrvatski sabor su:
  • političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora, odnosno
  • birači. 
Stranačku listu za izbor zastupnika u Hrvatski sabor može samostalno predložiti jedna politička stranka, te dvije ili više političkih stranaka (koalicijska lista).
Pravo predlaganja stranačkih lista na izborima zastupnika u Hrvatski sabor imaju sve političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora.
Stranačku listu za izbor zastupnika u Hrvatski sabor može samostalno predložiti jedna politička stranka, te dvije ili više političkih stranaka (koalicijska lista).
Političke stranke samostalno utvrđuju svoje stranačke liste i redoslijed na njima istaknutih kandidata, na način predviđen statutom političke stranke, odnosno u skladu s posebnim statutarnim odlukama.
Političke stranke određuju na temelju odredbi svojih statuta ovlaštenog podnositelja stranačke liste i kandidature.
Ukoliko je listu predložila skupina birača njezin naziv je "neovisna lista".
Prijedlog liste mora sadržavati 14 kandidata.
Ako prijedlog liste sadrži manje od 14 kandidata, lista nije pravovaljana. Ako prijedlog liste sadrži više od 14 kandidata, smatrat će se da je pravovaljana predložena lista od prvih 14 kandidata.
Potpise birača dužni su prikupiti birači koji, kao ovlašteni predlagatelji, predlažu neovisnu listu. Za pravovaljanost prijedloga neovisne liste u izbornoj jedinici  potrebno je prikupiti najmanje 500 potpisa birača te izborne jedinice.
Političke stranke nisu dužne prikupiti potpise birača.
Da, birač može svojim potpisom podržati više različitih prijedloga lista, ali samo u onoj izbornoj jedinici u kojoj birač ima prebivalište.
Potpisi birača prikupljaju se isključivo na propisanom obrascu čiji sadržaj i oblik propisuje Državno izborno povjerenstvo za te izbore.
Ne, kandidatom se može biti samo na jednoj listi i samo u jednoj izbornoj jedinici.
Ne, kandidat na listi ne mora imati prijavljeno prebivalište u izbornoj jedinici u kojoj se kandidira.
Prilikom utvrđivanja i predlaganja lista za izbor zastupnika u Hrvatski sabor ovlašteni predlagatelji lista dužni su poštovati načelo ravnopravnosti spolova i voditi računa o uravnoteženoj zastupljenosti žena i muškaraca na listama.
Lista za izbor zastupnika u skladu je s navedenima načelima ako je na listi najmanje 40% pripadnika svakog spola.
Ako na listi za izbor zastupnika u Hrvatski sabor ne bude zastupljeno 40% pripadnika oba spola lista zbog nepoštivanja tog pravila neće biti nepravovaljana, ali će Državno izborno povjerenstvo dostaviti obavijest Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske i Pravobraniteljici za ravnopravnost spolova radi pokretanja prekršajnog postupka.
Zakonom o ravnopravnosti spolova („Narodne novine“, broj 82/02, 138/12 i 69/17) propisana je novčana kazna od 6.636,14 eura za prekršaj ako prilikom predlaganja liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ovlašteni predlagatelj ne poštuje načelo o uravnoteženoj zastupljenosti pripadnika oba spola (članak 35. u svezi članka 15. Zakona o ravnopravnosti spolova).
Prijedlozi lista moraju prispjeti Državnom izbornom povjerenstvu, najkasnije u roku od 14 dana od dana stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora.
Ako neki od kandidata na  listi za izbor zastupnika u Hrvatski sabor umre u vremenu od dana objave liste, politička stranka, odnosno političke stranke koje su kandidirale tog kandidata mogu umjesto njega predložiti Državnom izbornom povjerenstvu novog  kandidata, bez posebnih uvjeta za valjanost kandidature, sve do 10 dana prije dana održavanja izbora.
Ako neki od kandidata na listama za izbor zastupnika u Hrvatski sabor umre nakon gore navedenog roka, zastupnika će zamijeniti njegov zamjenik (sukladno odredbi čl. 42. Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski sabor).
 
Zastupnici se u I.-X. izbornoj jedinici biraju po proporcionalnoj zastupljenosti i preferencijskom glasovanju. 
Broj zastupnika u Hrvatskom saboru koji će biti izabran sa svake liste izborne jedinice utvrđuje se na sljedeći način:
  • ukupan broj važećih glasova koji je dobila svaka lista (biračka masa liste) dijeli se brojevima od 1 do zaključno 14, pri čemu se uvažavaju i decimalni ostaci. Od svih dobivenih rezultata, zastupnička mjesta u Hrvatski saboru osvajaju one liste na kojima se iskaže 14 brojčano najvećih rezultata uključujući decimalne ostatke. Svaka od tih lista dobiva onoliki broj zastupničkih mjesta u Hrvatski saboru koliko je postigla pojedinačnih rezultata među 14 brojčano najvećih rezultata. S liste je izabrano toliko zastupnika koliko je mandata dobila ta lista,
  • preferirani glasovi za pojedine kandidate se uvažavaju ako broj preferiranih glasova pojedinog kandidata iznosi najmanje 10% glasova koje je osvojila pojedina lista,
  • izabrani su oni kandidati sa svake liste koji su dobili najveći broj preferiranih glasova. Kada dva ili više kandidata dobije isti broj preferiranih glasova, odlučujući je poredak na listi kandidata,
  • ako na temelju toga nije izabrano onoliko zastupnika koliko mandata pripada pojedinoj listi, na preostala mjesta na toj listi određuju se zastupnici po redoslijedu na listi.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja ili u postupku izbora može podnijeti 
  • političke stranke,
  • osoba ovlaštena za zastupanje neovisne liste,
  • kandidati za zastupnike u Hrvatski sabor,
  • najmanje 100 birača ili najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj se provode izbori.
Ukoliko je listu izborne jedinice predložilo više političkih stranaka prigovor će se smatrati pravovaljanim i kad ga je podnijela samo jedna politička stranka.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u postupku izbora zastupnika podnosi se Državnom izbornom povjerenstvu u roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je stavljen prigovor.
 
Državno izborno povjerenstvo dužno je donijeti rješenje o prigovoru u roku od 48 sati od dana kada je dostavljen prigovor, odnosno od dana kada su dostavljeni izborni materijali na koje se prigovor odnosi.
 
Protiv rješenja Državnoga izbornog povjerenstva podnositelj prigovora ima pravo podnijeti žalbu Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Žalba se podnosi Ustavnom sudu Republike Hrvatske putem Državnoga izbornog povjerenstva, u roku od 48 sati računajući od isteka dana kada je primljeno pobijano rješenje.
Ustavni sud Republike Hrvatske dužan je donijeti odluku o žalbi u roku od 48 sati od dana njezina primitka.