Preskočite na glavni sadržaj

Što zanima kandidate?

Predsjednika Republike Hrvatske biraju hrvatski državljani s navršenih 18 godina, na neposrednim izborima tajnim glasovanjem na vrijeme od 5 godina.
 
Za predsjednika Republike Hrvatske mogu biti birani hrvatski državljani s navršenih 18 godina.
Kandidate za predsjednika Republike Hrvatske mogu predlagati političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj i birači pojedinačno ili skupno.

Dvije ili više političkih stranaka registriranih u Republici Hrvatskoj mogu zajedno predložiti jednoga kandidata.

Za pravovaljanosti kandidature političke stranke i birači moraju prikupiti najmanje 10.000 potpisa birača.
Kandidaturu za predsjednika Republike Hrvatske mogu svojim potpisom podržati birači – svi hrvatski državljani s navršenih 18 godina.
Ne. Svaki birač može svojim potpisom podržati samo jednog kandidata za predsjednika Republike Hrvatske.
Potpisi birača u postupku kandidiranja za izbor predsjednika Republike Hrvatske prikupljaju se isključivo na propisanom obrascu čiji sadržaj i oblik propisuje Državno izborno povjerenstvo za te izbore.
Političke stranke predlažu kandidate za predsjednika Republike Hrvatske na način predviđen njihovim statutom ili posebnom odlukom donesenom na temelju statuta. Politička stranka uz prijedlog kandidata za predsjednika Republike prilaže i ovjereno očitovanje potpisano od osobe koja prema stranačkom statutu zastupa stranku, kojom se potvrđuje da je politička stranka predložila kandidata u skladu s prethodno navedenim.

Dvije ili više političkih stranaka registriranih u Republici Hrvatskoj mogu zajedno predložiti jednoga kandidata.

 
 
Prijedlozi kandidata za predsjednika Republike Hrvatske moraju prispjeti Državnom izbornom povjerenstvu najkasnije u roku od 12 dana od dana raspisivanja izbora.
Da. Uz prijedlog kandidata za izbor predsjednika Republike Hrvatske prilaže se po sudu ovjereno očitovanje kandidata o prihvaćanju kandidature.
 
Kandidat za izbor predsjednika Republike Hrvatske kojeg predlažu birači naziva se „nezavisnim kandidatom“.
 
Državno izborno povjerenstvo će u roku 48 sati od isteka roka za prispijeće kandidatura za izbor predsjednika Republike Hrvatske u svim dnevnim novinama u Republici Hrvatskoj i na Hrvatskoj radio-televiziji objaviti listu kandidata za predsjednika Republike Hrvatske te je u istom roku dostaviti diplomatsko-konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske radi njezine javne objave u inozemstvu.

Na listu kandidata za predsjednika Republike Hrvatske kandidati se unose prema abecednom redu prezimena. Uz njihovo ime i prezime i matični broj obvezno se navodi naziv političke stranke, odnosno političkih stranaka ili stranačke koalicije, koja je, odnosno koje su, kandidata predložile. Ako je kandidat predložen od birača, obvezatno se uz njegovo ime i prezime navodi "nezavisni kandidat".
 
Ako neki od kandidata za predsjednika Republike Hrvatske umre u vremenu od dana objave liste kandidata pa do 48 sati prije dana izbora, politička stranka odnosno političke stranke mogu umjesto njega predložiti novog kandidata. U tom slučaju ne moraju se prikupljati novi potpisi birača za tog kandidata.
 
Zakon o izboru predsjednika Republike Hrvatske ne sadrži izričito definiciju izborne promidžbe. Smatra se da izborna promidžba predstavlja skup radnji koje poduzimaju izborni sudionici u svrhu javnog predstavljanja i obrazlaganja svojih izbornih programa biračima.
 
Izborna promidžba počinje danom objave liste kandidata za predsjednika Republike Hrvatske od strane Državnog izbornog povjerenstva, a završava 24 sata prije dana održavanja izbora.
 
Hrvatska televizija i Hrvatski radio dužni su pratiti izbornu promidžbu za predsjednika Republike Hrvatske te su u razdoblju izborne promidžbe svim kandidatima za predsjednika Republike Hrvatske dužni omogućiti iznošenje i obrazlaganje njihovih izbornih programa. Nakladnici ostalih medija samostalno odlučuju hoće li i u kojoj mjeri pratiti izbornu promidžbu za predsjednika Republike Hrvatske.

Nakladnici svih medija dužni su u praćenju izborne promidžbe i predstavljanju izbornih aktivnosti kandidata za predsjednika Republike Hrvatske jamčiti novinarsku neovisnost, profesionalnost i stručnost, dosljedno poštivanje novinarskoga kodeksa te posebno temeljnog načela slobode izražavanja koje je propisano odredbama Ustava Republike Hrvatske, Konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda i Povelje Europske unije o temeljnim pravima vodeći se pri tome interesima javnosti.
Na praćenje izborne promidžbe kandidata za predsjednika Republike Hrvatske na odgovarajući se način primjenjuju pravila koja donosi Hrvatski sabor o postupanju elektroničkih medija s nacionalnom koncesijom u Republici Hrvatskoj tijekom izborne promidžbe.
 
Pravilnost izborne promidžbe na izborima nadzire Državno izborno povjerenstvo.
 
Na dan održavanja izbora do zatvaranja biračkih mjesta, kao i 24 sata prije dana održavanja izbora, zabranjuje se svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora, objavljivanje fotografija u sredstvima javnog priopćavanja, izjava i intervjua kandidata za predsjednika Republike Hrvatske te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.
 
Predsjednika Republike Hrvatske biraju hrvatski državljani s navršenih 18 godina, na neposrednim izborima tajnim glasovanjem na vrijeme od 5 godina.

Predsjednik Republike Hrvatske, bez obzira da li na izborima sudjeluje jedan ili više kandidata, bira se većinom glasova svih birača koji su glasovali.
 
Ako niti jedan kandidat za predsjednika Republike Hrvatske ne dobije većinu glasova svih birača koji su glasovali, izbor se ponavlja nakon 14 dana.

Ako je na izborima sudjelovalo više kandidata, pravo da budu birani imaju dva kandidata koja su u prvom glasovanju dobili najviše glasova. Ako koji od kandidata odustane, pravo da bude ponovno biran stječe kandidat koji je sljedeći po broju dobivenih glasova.

U slučaju da zbog odustajanja kandidata, koji imaju pravo sudjelovati na ponovljenom izboru, ostane samo jedan kandidat obavit će se izbor.

Na ponovljenom izboru izabran je kandidat koji dobije najveći broj glasova birača koji su glasovali. Ako kandidati dobiju isti broj glasova, izbor se još jednom ponavlja.
Tijela za provedbu izbora su:
  • Državno izborno povjerenstvo
  • općinska i gradska izborna povjerenstva
  • Gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba
  • birački odbori.
Općinsko izborno povjerenstvo, gradsko izborno povjerenstvo i Gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba čine predsjednik i dva člana, od kojih svaki ima zamjenika, koje imenuje Državno izborno povjerenstvo iz reda sudaca ili drugih pravnika.

Članovi izbornog povjerenstva i njihovi zamjenici mogu biti samo osobe koje imaju biračko pravo, moraju biti diplomirani pravnici, te ne mogu biti članovi niti jedne političke stranke.
 
Općinsko izborno povjerenstvo, gradsko izborno povjerenstvo i Gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba imenuju biračke odbore na svom području, najkasnije pet dana prije dana održavanja izbora.
 
Birački odbor čine predsjednik i dva člana. Predsjedniku i članovima odbora određuju se zamjenici.

Članovi biračkih odbora i njihovi zamjenici mogu biti samo osobe koje imaju biračko pravo, te ne mogu biti članovi niti jedne političke stranke.
 
Državno izborno povjerenstvo određuje biračka mjesta u inozemstvu.

Općinsko izborno povjerenstvo, gradsko izborno povjerenstvo i Gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba određuju biračka mjesta na svom području.

Najkasnije pet dana prije dana izbora, Državno izborno povjerenstvo za biračka mjesta u inozemstvu, a općinsko izborno povjerenstvo, gradsko izborno povjerenstvo i Gradsko izborno povjerenstvo Grada Zagreba za područje Republike Hrvatske objavit će koja su biračka mjesta određena, s naznakom koji će birači glasovati na pojedinom biračkom mjestu.
 
Državno izborno povjerenstvo utvrđuje rezultate izbora za predsjednika Republike Hrvatske.

Kad Državno izborno povjerenstvo utvrdi rezultate izbora objavit će odmah:
 
1. broj birača upisanih u popise birača, broj birača koji su glasovali, koliko je glasova dobio pojedini kandidat i koliko je bilo nevažećih glasačkih listića:
 2. ime i prezime kandidata koji je izabran.
 
Ako niti jedan od kandidata za predsjednika Republike Hrvatske nije dobio većinu koja se traži za izbor, Državno izborno povjerenstvo objavit će ime i prezime dva kandidata koji su dobili najviše glasova i koji imaju pravo sudjelovanja na ponovljenom izboru, u svim dnevnim novinama u Republici Hrvatskoj i na Hrvatskoj radio-televiziji.

Rezultati izbora objavljuju se i na mrežnoj stranici Državnog izbornog povjerenstva www.izbori.hr.

 
Prigovor u postupku zaštite izbornog prava na izborima za predsjednika Republike Hrvatske imaju pravo podnijeti: 
  • političke stranke
  • kandidati
  • najmanje 100 birača ili
  • najmanje 5% birača izborne jedinice u kojoj se provode izbori.
Navedeno proizlazi iz odredbe članka 91. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 99/99, 29/02, 49/02 – pročišćeni tekst), s obzirom da Zakon o izboru predsjednika Republike Hrvatske ne sadrži izričite odredbe o ovlaštenim podnositeljima prigovora.

 
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u postupku izbora za predsjednika Republike Hrvatske podnosi se Državnom izbornom povjerenstvu u roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je stavljen prigovor.
 
Državno izborno povjerenstvo dužno je donijeti rješenje o prigovoru u roku od 48 sati od dana kada joj je dostavljen prigovor odnosno od dana kada su joj dostavljeni izborni materijali na koje se prigovor odnosi.
 
Protiv rješenja Državnog izbornog povjerenstva podnositelji prigovora imaju pravo žalbe Ustavnom sudu Republike Hrvatske, koja se podnosi Ustavnom sudu Republike Hrvatske putem Državnog izbornog povjerenstva u roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je primljeno pobijano rješenje.

Smatrat će se da je žalba predana u roku ako je predana Državnom izbornom povjerenstvu prije nego što protekne spomenuti rok.

Ustavni sud Republike Hrvatske dužan je donijeti odluku o žalbi u roku od 48 sati od dana primitka žalbe.